Kad kelias į mokyklą nedulkėtų…

Kelionei į žinių šalį reikia ruoštis jau ikimokykliniame amžiuje. Gal šiandien pats laikas pabendrauti su jaunąja atžala ir pasitikrinti, ką turėtume pasiimti į kelią.

Juk kai iki rugsėjo pirmosios liks tik savaitė, gali būti per vėlu, ką nors pataisyti, ar pamokyti būsimąjį pirmoką.

Pasaulio vaizdo formavimą palengvina:

  • knygų skaitymas vaikui (pažintiniai straipsneliai, eilėraščiai, gyvenimo istorijos ir t.t.),
  • paveikslų, paveikslėlių turinio pasakojimas vaikui;
  • noro tyrinėti skatinimas;
  • daiktų sandaros, planų, schemų žiūrinėjimas paveikslėliuose, jų aptarimas;
  • pasivaikščiojimai, išvykos, kurių tikslas – įtvirtinti metų sezoniškumo supratimą;
  • mokymasis rasti aplinkoje daug naujo, įdomaus (skatinimas domėtis aplinkiniu pasauliu);
  • vaiko žinių, patirties apibendrinimas įvairiomis formomis; pvz.: „balionėlio kelionė“ virš gimtojo kaimo ar miesto, laukų, miškų, įvairiais metų laikais (itin svarbu vaizduotė).

Pasirengimas skaityti:

  • įvairaus pobūdžio paveikslėlių žiūrėjimas ir aptarimas;
  • domėjimasis knygomis, jų „skaitymas“;
  • įvairūs žaidimai su garsais ir raidėmis;
  • gebėjimas išgirsti pirmą, paskutinį žodžio garsus, skiemenuoti žodžius, skirti panašiai skambančius garsus (s-š-ž, b-p, g-k, d-t).

Pasirengimas rašyti, piešti, dirbti su mokymo reikmenimis:

  • taisyklingas rašymo priemonės laikymas (geriau to mokyti iš karto, nei vėliau permokyti);
  • akies ir rankų judesių koordinavimas;
  • pastebėti vaizdų, ženklų skirtumus ir panašumus;
  • braižymas įvairiomis liniuotėmis;
  • geometrinių formų pažinimas, trafaretų apvedimas, spalvinimas;
  • vaikų kūryba su Jumis – sukurtų istorijų, pasakų, eilėraščių, mįslių užrašymas;
  • perpiešimas (piešimas žiūrint į pavyzdį);
  • knygelių darymas iš vaikų grafinių darbelių (piešinių, aplikacijų).

Pasirengimas savarankiškai pasakoti, atsakinėti į klausimus ir juos užduoti:

  • gebėjimas tiksliai ir aiškiai tarti gimtosios kalbos garsus;
  • taisyklingas žodžių kirčiavimas;
  • matytų kino, animacinių ir vaidybinių filmų atpasakojimas, aptarimas;
  • įdomių klausimų ir atsakymų ieškojimas vaikams skirtuose grožiniuose kūriniuose, enciklopedijose;
  • sugebėti papasakoti ką nors visai šeimai, grupei;
  • domėjimasis žodžių reikšmėmis;
  • žaidimai žodžiais (intonuoti, kurti naujus žodžius ir pan.).

Socialiniai įgūdžiai:

  • įvaldyti savitvarkos įgūdžius;
  • mokėti bendrauti su bendraamžiais ir suaugusiais;
  • laikytis elementarių etiketo taisyklių.

Visi vaikai rugsėjo pirmąją į mokyklą ateina pasipuošę, kruopščiai susidėliotomis kuprinėmis, norintys pažinti, mokytis, draugauti. Po kelių mėnesių dalis vaikų ir toliau į mokyklą eina noriai, džiugiai nusiteikę. Kiti – nebenori mokytis, išsisukinėja nuo mokyklinių užduočių. Tuomet reiktų ieškoti priežasčių, kreiptis į specialistus, nes pats vaikas dažnai sunkumų neišsako ir aplinkiniams kartais gali atrodyti, kad jis – neklusnus, tingus ir pan. Tokio elgesio priežastis gali būti nepakankamas vaiko pasiruošimas mokyklai ar įvairiausi su mokymusi bei adaptacija kolektyve susiję sunkumai.

Parengė logopedė Lina Nakvosienė

Literatūra:

  1. S. Tamošiūnienės knygą “Pažink savo vaiką”, 1999. Vilnius.
  2. Vaikų brandumo mokyklai vertinimo metodika (2005). Vilnius: Lietuvos respublikos švietimo ir mokslo ministerija. Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras.
  3. Lietuvos švietimo ir mokslo ministro įsakymas „Dėl Vaiko brandumo mokytis pagal priešmokyklinio ir pradinio ugdymo programas įvertinimo tvarkos aprašo tvirtinimo“ pakeitimo, 2012 m. birželio 13 d. Nr. V-97