Kelionei į žinių šalį reikia ruoštis jau ikimokykliniame amžiuje. Gal šiandien pats laikas pabendrauti su jaunąja atžala ir pasitikrinti, ką turėtume pasiimti į kelią.
Juk kai iki rugsėjo pirmosios liks tik savaitė, gali būti per vėlu, ką nors pataisyti, ar pamokyti būsimąjį pirmoką.
Pasaulio vaizdo formavimą palengvina:
- knygų skaitymas vaikui (pažintiniai straipsneliai, eilėraščiai, gyvenimo istorijos ir t.t.),
- paveikslų, paveikslėlių turinio pasakojimas vaikui;
- noro tyrinėti skatinimas;
- daiktų sandaros, planų, schemų žiūrinėjimas paveikslėliuose, jų aptarimas;
- pasivaikščiojimai, išvykos, kurių tikslas – įtvirtinti metų sezoniškumo supratimą;
- mokymasis rasti aplinkoje daug naujo, įdomaus (skatinimas domėtis aplinkiniu pasauliu);
- vaiko žinių, patirties apibendrinimas įvairiomis formomis; pvz.: „balionėlio kelionė“ virš gimtojo kaimo ar miesto, laukų, miškų, įvairiais metų laikais (itin svarbu vaizduotė).
Pasirengimas skaityti:
- įvairaus pobūdžio paveikslėlių žiūrėjimas ir aptarimas;
- domėjimasis knygomis, jų „skaitymas“;
- įvairūs žaidimai su garsais ir raidėmis;
- gebėjimas išgirsti pirmą, paskutinį žodžio garsus, skiemenuoti žodžius, skirti panašiai skambančius garsus (s-š-ž, b-p, g-k, d-t).
Pasirengimas rašyti, piešti, dirbti su mokymo reikmenimis:
- taisyklingas rašymo priemonės laikymas (geriau to mokyti iš karto, nei vėliau permokyti);
- akies ir rankų judesių koordinavimas;
- pastebėti vaizdų, ženklų skirtumus ir panašumus;
- braižymas įvairiomis liniuotėmis;
- geometrinių formų pažinimas, trafaretų apvedimas, spalvinimas;
- vaikų kūryba su Jumis – sukurtų istorijų, pasakų, eilėraščių, mįslių užrašymas;
- perpiešimas (piešimas žiūrint į pavyzdį);
- knygelių darymas iš vaikų grafinių darbelių (piešinių, aplikacijų).
Pasirengimas savarankiškai pasakoti, atsakinėti į klausimus ir juos užduoti:
- gebėjimas tiksliai ir aiškiai tarti gimtosios kalbos garsus;
- taisyklingas žodžių kirčiavimas;
- matytų kino, animacinių ir vaidybinių filmų atpasakojimas, aptarimas;
- įdomių klausimų ir atsakymų ieškojimas vaikams skirtuose grožiniuose kūriniuose, enciklopedijose;
- sugebėti papasakoti ką nors visai šeimai, grupei;
- domėjimasis žodžių reikšmėmis;
- žaidimai žodžiais (intonuoti, kurti naujus žodžius ir pan.).
Socialiniai įgūdžiai:
- įvaldyti savitvarkos įgūdžius;
- mokėti bendrauti su bendraamžiais ir suaugusiais;
- laikytis elementarių etiketo taisyklių.
Visi vaikai rugsėjo pirmąją į mokyklą ateina pasipuošę, kruopščiai susidėliotomis kuprinėmis, norintys pažinti, mokytis, draugauti. Po kelių mėnesių dalis vaikų ir toliau į mokyklą eina noriai, džiugiai nusiteikę. Kiti – nebenori mokytis, išsisukinėja nuo mokyklinių užduočių. Tuomet reiktų ieškoti priežasčių, kreiptis į specialistus, nes pats vaikas dažnai sunkumų neišsako ir aplinkiniams kartais gali atrodyti, kad jis – neklusnus, tingus ir pan. Tokio elgesio priežastis gali būti nepakankamas vaiko pasiruošimas mokyklai ar įvairiausi su mokymusi bei adaptacija kolektyve susiję sunkumai.
Parengė logopedė Lina Nakvosienė
Literatūra:
- S. Tamošiūnienės knygą “Pažink savo vaiką”, 1999. Vilnius.
- Vaikų brandumo mokyklai vertinimo metodika (2005). Vilnius: Lietuvos respublikos švietimo ir mokslo ministerija. Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras.
- Lietuvos švietimo ir mokslo ministro įsakymas „Dėl Vaiko brandumo mokytis pagal priešmokyklinio ir pradinio ugdymo programas įvertinimo tvarkos aprašo tvirtinimo“ pakeitimo, 2012 m. birželio 13 d. Nr. V-97