„Vaikų gebėjimų ir gabumų pradžia yra jų pirštukų galuose.“
V. Suchomlinskis
Rankų pirštų judesiai yra glaudžiai susiję su kalbos funkcija, nes aktyvių taškų, turinčių ryšių su smegenimis, dirginimas padeda suaktyvinti smegenų veiklą, ugdo dėmesį, valią, atmintį. Galvos smegenų centrai, reguliuojantys kalbą, ir centrai, reguliuojantys rankų pirštų judesius yra visai šalia ir daro įtaka vieni kitų veiklai.
Smulkiosios motorikos išlavėjimo lygis nėra paveldimas ir jos tobulinimui reikalinga kryptinga lavinamoji veikla. Pastebėta, jog vaikams, turintiems kalbos sutrikimų būna nepakankamas smulkiosios motorikos išsivystymas.
Jos lavėjimą skatina įvairi mažylių veikla gamtoje ir patalpoje. Puiku, jeigu žaisdami su pirštukais sakysite įvairius eilėraštukus ar ketureilius.
Smulkiosios motorikos lavinimas kūdikiams
Japonai pirštukus kūdikiams masažuoja jau nuo 2-3 mėn. Štai Jums keletas pratimų idėjų:
Pradedame nuo pačio mažiausio pirštuko, švelniai ir lėtai jį užlenkiame ir atlenkiame. Tada pamasažuojame, paspaudinėjame jo pagalvėlę. Toliau – kitas pirštelis. Darant visus šiuos judesius galite žaĩdinti, sakant: „Pipt, pupt pirštuku, aš pažaist tave kviečiu!“ Ar kitokia sugalvota smagia fraze, garsažodžiu (brūkšt, brūkšt; pypt, pūpt ir pan.)
Jau nuo kūdikystės leidžiame mažyliui liesti kuo įvairesnius paviršius: šiurkštų – švelnų, šaltą – šiltą, minkštą – kietą ir panašiai. Nešiojant po kambarį skatiname liesti stiklą, gėlės lapus, grublėtą sieną, žaisliukus, plunksnelę, vatą ir panašiai. Vaiko rankute liečiant ir braukiant per paviršių, tariame atitinkamus garsažodžius ir žodelius, pvz., „Brūkšt, brūkšt – siena“, „Va, va – gėlė žalia“.
Abiejų rankų pirštus suspaudžiame į kumštį, jį lenkiame žemyn-aukštyn ir tada vėl ištiesiame pirštus.
Patiems mažiausiems užtenka vos 2-5 min. per dieną.
Smulkiosios motorikos lavinimas vaikams nuo 1-erių metų
Jau šiek tiek paaugusio vaiko visus veiksmus turėtų lydėti lėta, aiški suaugusiojo kalba („aš lenkiu, spaudžiu, trinu“ ir pan.) Po kelių pakartojimų vyresnis vaikas pats skatinimas atkartoti, ką darome („lenkiu, spaudžiu, trinu“). Lavinant smulkiąją motoriką reikia daug dėmesio skirti vaiko kalbai, skatinti vaiką bendrauti.
Smulkiosios motorikos žaidimų idėjos vaikams nuo metukų:
1. Stipriai suspaudžiame mamos, tėvelio, močiutės pirštus („Uju ju, kaip myliu“).
2. Triname delnus vieną į kitą, tarp jų voliojame pieštukus, kankorėžį ar graikinį riešutą – ,,savimasažas”. Įgarsinkime taip ar panašiai: „Rid rid ridinėju šitą riešutėlį“, „Kuti kuti kuti kankorėžį mažutį”.
3. Suglaudžiame delnus, suneriame pirštukus ir spaudžiame juos. Sunertus pirštukus keliame ir nuleidžiame po vieną ar visus iš karto.
4. „Pirštukai sveikinasi“ rimtai ir pajuokaudami – „Labas rytas suraitytas“, „Laba diena, laba diena, judink pirštą tik po vieną“, „Sveikas gyvas” ir pan.
5. Pasisveikina nykštys su nykščiu, smaližius su smaližiumi ir t.t. Arba nykštys sveikinasi su visais kitais pirštais. Pirmiausiai – sveikinasi vienos rankutės pirštai, po to sudėtingiau – abi iš karto.
Daugiau smulkiosios motorikos, vaikų žaidimų lavinančių kalbą (ir ne tik jų) rasite mano e-knygoje „Ankstyvasis kalbinis ugdymas namuose“.
Smulkioji motorika ir rašymas
Ankstyvasis piešimas tai puikus būdas lavinti sukamuosius rankų judesius, riešą, įtvirtinti vaiko žinojimą, kad jis daro kažką svarbaus. O jeigu piešinukais pasidžiaugsite ar pakabinsite juos ant sienos, mažasis dailininkas supras, kad jo pasiekimai yra svarbūs. Į kumštuką paėmęs rašymo priemonę, mažasis kuria pirmuosius piešinius. Tačiau labai svarbu atkreipti dėmesį, kaip vaikai, atitinkamame amžiuje, laiko rašymo priemonę. Kiekvienas amžiaus tarpsnis turi savo rašymo ypatumus. Dažniausiai nurodoma, kad rašymo technika vystosi tokiais keturiais etapais:
Nuo 1 iki 2 metų – delninis suėmimas;
Nuo 2 iki 3 metų – pirštų suėmimas;
Nuo 3 iki 4 metų – keturpirštis suėmimas;
Nuo 4 iki 7 metų – dinaminis tripirštis suėmimas.
Ypač atkreipkite dėmesį į 6 metų vaiko riešo kaulų tvirtėjimą, nes tai susiję su rašymu. Tiems, kam judesiai per riešą išlavėja nepakankamai, būna sunku rašyti, greitai pavargsta ranka, todėl vaikui nesinorės rašto, piešimo, tapybos darbų mokykloje.
Taigi, smulkiosios motorikos lavinimo nauda beribė – lavėja akies-rankos koordinacija, aktyvinamas galvos smegenų žievės darbingumas, plėtojasi vaiko jutimai, kalbiniai įgūdžiai ir, žinoma – geros EMOCIJOS kartu.